Kunstnerisk ide og koreografi: Johannes Gudbrandsen-Stavland
Manusforfatter og dramaturg: Maria Johanne Liabø

Dansere: audition i januar 2026

Premiere: høst 2026

Produsent: Sølvi Katrine Andersen, ved Bergen Dansesenter
Co-produsent: BIT Teatergarasjen og Carte Blanche

Støttet av: Bergen Kommune og Vestland Fylkeskommune

EVENT HORIZON

2026

Forestillingen skal vises på BIT sitt sesongprogram, i Trivselshagen på Sandane og hos Spinae på Stord.

Vi kommer gjerne til flere kulturhus i Vestland! Ta kontakt for mer informasjon tekniske behov og kapasitet.

Innen den generelle relativitetsteorien markerer hendelseshorisonten en grense i tid-rom hvor hendelser innenfor ikke kan observeres av noen utenfor. Her er tyngdekraften så kraftig at ingenting kan unnslippe, ikke engang lyset. Inni finner vi det vi kaller et sort hull. Det er i dette grenselandet forestillingen finner sted.

Event Horizon er et verk om det å eksistere sammen på grensen til noe uunngåelig og ukjent. Forestillingen søker en opplevelse av tid og rom i suspensjon, mellom apokalyptisk frykt og nostalgisk lengsel og stiller spørsmålet: Hva gjør vi mens vi venter på slutten?

Johannes Gudbrandsen-Stavland er dansekunstner med en bachelor i samtidsdans fra Kunsthøgskolen i Oslo. Johannes jobber både utøvende og skapende med dans og visuell kunst, og trives i krysninger og i taktilt arbeid. Han er fascinert av menneskets møte med det ambisiøse og uhåndterbare.

Med seg har han Maria Johanne Liabø som er utdannet manusforfatter fra Westerdals og studerer kognitiv vitenskap ved UiB. Hun har bakgrunn fra dans, teater, tekst, lyd- og lysteknikk, og kombinerer disse feltene i et tverrfaglig kunstnerskap. Maria har selv vært med i ESC ungdomskompani i 2017 og i Alan Lucien Øyens Dream On, Baby (2018–19).

Sammen er de interessert i krysninger og skjulte potensialer. Gjennom symbiotisk arbeid med bevegelse, stemme, tekst, rom, lys og lyd ønsker de å skape et verk som er, insisterende, sørgende og seirende. 


Kunstnerisk ide og Koreograf

Johannes Gudbrandsen-Stavland (f.2002, Bergen) er dansekunstner med en bachelor i samtidsdans fra Kunsthøgskolen i Oslo. Johannes jobber både utøvende og skapende med dans og visuell kunst, og trives i krysninger og i taktilt arbeid. Johannes har nylig samarbeidet og danset for Stian Danielsen, Harald Beharie, og Yaniv Cohen. Han er aktuell med egne verk som duetten PowerVers (2025), i tillegg bidrar han inn med sin ekspertise som koreograf og ytre øye i større prosjekter som i Marias Testament ved DNS (2025) og for Jukstapoz Company sin nyoppsetning i Vienna State Opera (2026). Johannes liker ville krefter, intuisjon, ekstremiteter og mellomrom. Han er fascinert av menneskets møte med det ambisiøse og uhåndterbare. Hvordan tar vi fatt i noe, som er så stort at man ikke vet hvor man skal begynne? «For meg blir kroppen et sted å starte, et utgangspunkt som kan springe ut i affeksjon, i noe tvetydig, sanselig og sensasjonelt. Gjennom dette skaper vi rom for å kjenne, føle, og la oss empatisere.»


Fotograf: Neil Nisbet


Manusforfatter og dramaturg

Maria Johanne Liabø (f. 2001, Osterøy) er utdannet manusforfatter fra Westerdals og studerer kognitiv vitenskap ved UiB. Hun har bakgrunn fra dans, teater, tekst, lyd- og lysteknikk, og kombinerer disse feltene i et tverrfaglig kunstnerskap. Som danser har hun vært del av ESC ungdomskompani og medvirket i Alan Lucien Øyens Dream On, Baby (2018–19).

Hun har senere vært i praksis for Lucien Øyen på produksjonen “Nothing Personal” for DNO&B som manusforfatter og oversetter. Maria har siden regissert og produsert egne verk, blant annet debutforestillingen Remove by Friction (2024) og er i år aktuell med forestilingen Frosker gjennom hennes kompani Tymon. 

Som kunstner jobber Maria med å avdekke uventede narrativer, gjennom lekende kognitive metoder utfordrer hun sine egne hypoteser og lar seg selv bli blottlagt og overasket. Maria lar sin livslange fascinasjon for historiefortelling ta de formene den vil ta og verdsetter særlig det tverrfaglige møtet mellom kunstnere i sceniske landskap.

Neste
Neste

OFFBEAT 2025