THRASH MOB
2024
Koreograf: Ar Utke Ács
Komponist: Dragongirl / Nikoline Ursin
Kostymedesign: Butcher Queen / Rufus Backman
Dansere: Ada Sophie Mentzoni (Bergen), Anders Skrede Rivedal (Askvoll), Helene Andrea Haukereid (Høyanger), Isabelle Haugen Stringer (Bjørnafjorden), Josefine Birkeland Hauge (Bergen)
Kunstnerisk bidrag fra Elena Hertzberg Aidoni
Foto: Thor Brødreskift
Produsent: Sølvi Katrine Andersen, ved Bergen Dansesenter
Co-produsent: BIT Teatergarasjen
Støttet av: Bergen Kommune, Vestland Fylkeskommune, Fana Sparebank, Statens Kunstfond (Danmark), Nordisk Kulturfond.
Forestillingen ble vist på BIT teatergarasjen sin festival Oktoberdans - på Kode/Permanenten. Deretter gikk turneen til Sogn og Fjordane Kunstmuseum i Førde. Kabuso i Øystese og Nordfjord Folkemuseum i Sandane/Gloppen.
Se for deg at dansepesten aldri forlot Europa. Samtidig med den kontinuerlige institusjonaliseringen av dans, fortsatte kroppen å avvise konformitet og insisterte på å uttrykke seg i utbrudd. I Thrash Mob har en koreograf slått seg sammen med ESC for å dykke ned i en alternativ dansehistorie om opprør: fra 1500-tallets dansemani over punktidens pogomobs til flashmobs – både det kommersielle 00-tallsfenomenet og aktivistbevegelser. Sammen undersøker gruppen sammenhengen mellom kraft og omsorg for å gjøre krav på et rom som aldri var ment for dem.
Thrash Mob er en forestilling som undersøker sosiale koreografier, alternative dansehistorier og de unges handlingsrom på offentlige steder. Tittelen er et ordspill over bevegelsestypen thrashing fra punkens pogo mobs med et vink til Flash Mobs både er en del av aktivistiske bevegelser og som på 2000-tallet ble en kommersiell trend som forsvant like fort som den kom. Prosjektet finner inspirasjon i historiske forekomster av dans, som har lekt med og forstyrret samfunnsorden, som for eksempel dansepesten på 1500 tallet i Strasbourg.
Foto: Fryd Frydendahl
Ar Utke Ács er dansk dansekunstner og jobber med samtidsdans og i en utvidet forståelse av koreografi. De jobber med kroppens poetikk og politikk i skjæringspunktet mellom forestillinger, dramaturgi, tekst, installasjon og de sosiale og imaginære rom. Ar Utke Ács er spesielt opptatt av normkritiske strategier fra queer- og crip-teori og levd liv. Samarbeid og kollektive prosesser er sentrale i arbeidet deres og de fungerer ofte på tvers av ulike uttrykksformer og medier. I løpet av de siste årene har Ács jobbet med en serie arbeider som fokuserer på emosjonelle landskap og subversiv poesi gjennom hvordan vi posisjonerer oss selv og kommuniserer nonverbalt, inkludert deres oppslukende koreografiske installasjon og ytelse, echoes.
Ar Utke Ács er utdannet i dans fra Stockholms Konstnärliga Högskola og jobber både innen scenekunst og visuell kunst som skaper, utøver og tilrettelegger. Arbeidet deres har blitt presentert lokalt så vel som internasjonalt i samarbeid med organisasjoner som MDT (SE), Dansehallerne (DK), Godsbanen (DK) Bergen Kunsthall (NO), Kunsthal Charlottenborg (DK) og Baltic Circle (FI). Ar Utke Ács har jobbet med artister som Ellen Söderhult, Pontus Pettersson, Andros Zins-Browne, Sophia Mage, Galerie Int., Pan Daijing, Soho Rezanejad og Nønne Mai Svalholm, og har opptrådt på steder som Black Box Theatre (NO), Riksteatern (SE), Tate Modern (UK), Berlin Atonal (DE), Untitled Art Fair (US) og Tensta Konsthall (SE). De har mottatt flere priser for deres kunstneriske arbeid.